Przy współpracy ze Snap-on Diagnostics i jego dystrybutorami w Polsce organizowane są cykle seminariów technicznych o diagnostyce pojazdów samochodowych.
Seminaria skierowane są do właścicieli warsztatów i pracowników, którzy z racji prowadzonej działalności wykonuja prace diagnostyczne i naprawcze w pojazdach wyposażonych w pokładowe systemy elektroniczne zarządzajace poszczególnymi systemami.
Aktualnie przygotowane są następujące tematy:
1: Naprawa pojazdów z wykorzystaniem funkcji diagnostycznych elektronicznych systemów sterowania
2: Wykorzystanie testerów diagnostycznych do obsługi serwisowej oraz czynności naprawczych w pojazdach.
3: Weryfikacja usterek z zastosowaniem diagnostyki równoległej oraz analizy parametrów pracy.
4: Technologia nowoczesnych silników benzynowych
5: Diagnostyka napędów hybrydowych z zastosowaniem testerów diagnostycznych
6: Diagnostyka silników diesla z normą emisji EURO6
Każde seminarium składa się z części teoretycznej opisujacej budowę, elemnty składowe, zależności i założenia omawianych zagadnień oraz części praktycznej obrazujacej konkretne zasotosowania testerów diagnostycznych i sposoby przeprowadzania określonych procedur.
Aby dowiedzieć się szczegółów na temat seminariów skontaktuj sie z najbliższym dystrybutorem urzadzeń Snap-on Diagnostics.
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności efektywnego wykorzystania testerów do diagnostyki i naprawy pojazdów. Podczas szkolenia podejmowana będzie problematyka właściwego odczytywania, analizowania i interpretowania informacji zapisanych w pamięci systemów pokładowych pojazdów w formie kodów usterek oraz parametrów bieżących (PID). Uczestnicy analizować będą różne scenariusze warsztatowe wykazując błędy wynikające z niewłaściwej interpretacji kodów oraz poznając możliwości ich weryfikacji za pomocą diagnostyki szeregowej oraz dostępnych źródeł informacji serwisowej.
Zakres szkolenia
1. Funkcje i możliwości testerów diagnostycznych
2. Zasada działania systemu autodiagnozy sterowników
3. Interpretacja diagnostycznych kodów błędów:
a. Kryteria rejestracji kodów
b. Rodzaje kodów
c. Usterki obwodów elektrycznych
d. Błędy kontrolne
e. Wskazanie na skutki a nie przyczyny
f. Usterki układu monitorowania emisji spalin (OBDII/EOBD)
g. Kody oczekujące oraz dane migawkowe
h. Usterki komunikacyjne (magistrale)
i. Brak ustawień podstawowych, adaptacji
4. Analiza pracy systemu w wykorzystaniem analizy graficznej parametrów bieżących
a. Weryfikacja kodu usterki
b. Nieprawidłowe kodowanie sterownika
c. Diagnostyka usterek nie powodujących zapisu kodu
d. Diagnostyka usterek chwilowych
5. Rozwiązywanie problemów
a. Brak komunikacji ze sterownikiem
b. Korzystanie z informacji i innych narzędzi diagnostycznych
Zakres części praktycznej:
W ramach części praktycznej przewidziano symulacja usterek oraz analizę zależności parametrów na przykładzie systemu sterowania silnikiem (z wykorzystaniem tablicy symulacyjnej)
Szkolenie omawia szczegółowe warunki oraz przebieg najważniejszych procedur serwisowych i naprawczych w współczesnych pojazdach wymagających zastosowania testerów diagnostycznych.
Zakres szkolenia:
1. Możliwości współczesnych testerów diagnostycznych
2. Czynności serwisowe związane z obsługą okresową pojazdów
a. wymiana klocków hamulcowych systemach z automatycznym hamulcem postojowym
b. wymiany płynów eksploatacyjnych – odpowietrzanie układów hamulcowych, opróżnianie zbiornika paliwa
c. obsługa filtrów DPF/FAP (wymiana, oczyszczanie, uzupełniania czynnika chemicznego)
d. kodowanie czujników ciśnienia w oponach
e. wymiana akumulatora
f. kasowanie inspekcji serwisowych (klocki, świece, filtry, olej itp.)
3. Czynności serwisowe związane z naprawa pojazdów
a. układy zasilania: kodowanie wtryskiwaczy, adaptacja pompy, regulacja kąta wtrysku, dawka rozruchowa
b. adaptacje podzespołów – przepustnica, przepływomierz, EGR, skrzynie biegów
c. adaptacje czujników związanych z układem hamulcowym i kontrolą trakcji
d. konfiguracja systemów komfortu (nadwozia)
e. procedury regulacji zawieszeń aktywnych
4. Diagnostyka usterek
a. w przypadku braku kodów błędów
b. w przypadku występowania usterki chwilowej
Celem szkolenia jest rozwinięcie kompetencji w zakresie weryfikacji usterek, w przypadku rejestracji kodów ogólnej niesprawności układu. Tego typu scenariusze są typowe dla problemów mechanicznych silnika, systemów zasilania oraz zapłonu. W ramach szkolenia omówione zostaną przykłady wykonywania testów komponentów w/w układów za pomocą oscyloskopu oraz analizy graficznej parametrów pracy.
Zakres szkolenia:
1. Pomiar szeregowy a równoległy:
a. pojęcia frontu i zaplecza;
b. kryteria zapisu kodów usterek;
c. kiedy i dlaczego testować
d. metody szeregowe i równoległe weryfikacji usterek
3. Problematyczne scenariusze warsztatowe:
a. testowanie układu zasilania CR
(regulator ciśnienia, czujnik ciśnienia, wtryskiwacz);
b. testowanie układu zapłonowego COP
(cewka, zapłon wtórny);
c. weryfikacja mechanicznego stanu silnika
(synchronizacja silnika, kompresja)
d. Inne systemy (inteligentne ładowanie, przepływomierz cyfrowy, przepustnica silnika CR)
3. Metody uproszczone
a. Narzędzia analizy parametrów pracy
(progi uruchomienia, kursor)
b. Wykorzystanie gotowych baz danych pomiarów
(CKP,CMP, EGR,MAP itd…)
c. Zaawansowane testy prowadzone
(sonda prądowa, przetworniki ciśnienia, zapłon wtórny, testy 2 kanałów)
d. Wprowadzanie ustawień wstępnych
e. samouczek
Zakres części praktycznej:
W ramach części praktycznej przewidziano pomiar sygnałów kluczowych komponentów zasilania oraz analizę graficzną parametrów pracy jednostki napędowej systemu CR na przykładzie silnika M9R*
*w zależności od możliwości lokalowych
Firma SUN serdecznie zaprasza Państwa na szkolenie poświęcone technologii nowoczesnych silników benzynowych Szkolenie ma na celu przybliżenie zmian konstrukcyjnych dotyczących systemów sterowania oraz wyposażenia siników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Uczestnicy zapoznają się ze zmianami dotyczącymi przygotowania mieszanki, chłodzenia silnika, kontroli emisji spalin, zmiennych faz pracy rozrządu, działania systemu START/STOP itp.. Całość szkolenia jest poparta przykładami diagnostycznych scenariuszy warsztatowych.
Zakres szkolenia:
1. Norma emisji spalin EUROV:
a. Sprawność silników benzynowych;
b. Wymagania normy dotyczące emisji;
c. Aktualizacja oprogramowania EOBD
3. Kluczowe cechy DIG (direct injection of the gasoline):
a. Kontrola ilościowa/jakościowa mieszanki
b. Tryby pracy systemu wtryskowego
c. Kontrola pracy przepustnicy
3. Elementy wykonawcze i czujnikowe systemu DIG
a. Budowa systemu
b. Elementy pracujące pod ciśnieniem (pompa, regulator, czujnik, zawór upustowy, wtryskiwacz)
c. Układ wydechowy
(sonda szerokopasmowa, czujnik NOx, katalizator BaO, czujnik temperatury)
d. Układ zapłonowy ze zmiennym przeskokiem iskry
4. Charakterystyka różnych systemów DIG
a. System FSI
(START/STOP, podwójne doładowanie, elektroniczne sterowany systemem chłodzenia)
b. System zmiennych faz rozrządu SUBARU
c. System VALVOTRONIC
5. Scenariusze warsztatowe
Zakres części praktycznej:
W ramach części praktycznej przewidziano pomiar sygnałów kluczowych komponentów zasilania oraz analizę graficzną parametrów pracy jednostki napędowej DIG na przykładzie silnika DIG-S (1.2)*
*w zależności od możliwości lokalowych
Celem szkolenia jest przygotowanie użytkownika do skutecznej diagnozy układów hybrydowych w oparciu o dane udostępnione przez sterowniki zarządzania napędem hybrydowym. Do tego celu niezbędnym jest poznanie zasady działania popularnych typów napędów hybrydowych (np. HSD, IMA), rozpoznanie kluczowych komponentów systemu oraz określenie podstawowych obszarów zainteresowań diagnosty oraz zasad bezpieczeństwa. Przygotowane przykłady procedur diagnostycznych prezentują skuteczne metody korzystanie z parametrów pracy układów hybrydowych (PID), właściwe wykorzystanie aktywnych testów funkcjonalnych oraz bezpieczne przeprowadzanie procedur weryfikacji kodów usterek napędu hybrydowego zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Spis zagadnień:
- Popularne typy napędów hybrydowych:
- Układ hybrydowy o konstrukcji równoległej,
- Układ hybrydowy o konstrukcji szeregowo-równoległej w rozdziałem mocy
- Równoległy układ hybrydowy IMA (Honda):
- Budowa i zasada działania systemu IMA (moduł PCU, inwerter, konwerter silnik elektryczny, blok akumulatorów, system chłodzenia)
- Diagnostyka błędów układu chłodzenia IPU
- Diagnostyka i kalibracja wirnika silnika
- Zarządzanie akumulatorami (schemat logiczny, przegląd parametrów)
- Weryfikacja degradacji akumulatorów
- Procedura wymiany bloku akumulatorów z (użyciem testera diagnostycznego)
- Procedura diagnostyczna usterki komunikacji F-CAN
- Układ hybrydowy szeregowo-równoległy z rozdziałem mocy HSD (Toyota):
- Budowa i zasada działania układu hybrydowego HSD (moduły kontrole, zespół inwerter/konwerter, przeniesienie napędu, silniki-generatory…)
- Określenie kluczowych punktów diagnostycznych dla napędu HSD (bezpieczeństwo, temperatura, komunikacja ze sterownikiem silnika spalinowego, przeniesienie napędu, akumulator HV)
- Moduły kontrolne HV ECU oraz BSU (ogólne zasady diagnostyczne, diagnostyka sygnałów, procedura weryfikacji usterek komunikacji, sygnatury oscyloskopowe sygnałów, procedury testowe)
- Zespół inwerter-konwerter (budowa, działanie, diagnostyka kodów usterek)
- Zarządzanie temperaturą w napędzie hybrydowym HSD (parametry, diagnostyka kodów usterek)
- Układ przeniesienia napędu eCVT (przykład diagnostyki kodów usterek)
- Diagnostyka bloku akumulatorów HV (zarządzanie baterią, weryfikacja stanu
akumulatorów, przykładowe procedury weryfikacji kody usterek
Zakres część praktycznej:
Analiza parametrów pracy samochodu z napędem hybrydowym z użyciem zaawansowanego testera diagnostycznego, określenie dostępnych procedur diagnostycznych, przykład pomiaru sygnatury oscyloskopowej sygnału (np. magistrali komunikacyjnej, wybrane sygnały czujników).
Celem szkolenia zapoznanie się z nowym oraz modyfikowanym wyposażeniem jednostek napędowych z zapłonem samoczynnym spełniających normy emisji EURO 6. Omówione zostaną kluczowe zespoły czujników oraz elementów wykonawczych układu zasilania, poboru powietrza oraz wydechowego. Informacja o każdym z układów będzie prezentowana w odniesieniu do czynności diagnostycznych i serwisowych silnika 1,6 R9M typ 2. Omówione zostaną zarówno parametry diagnostyczne, kluczowe kody usterek jak i procedury specjalne związane z nowym wyposażeniem jednostek napędowych. Podczas szkolenia przedstawione będą również metody weryfikacji usterek za pomocą metod równoległych (przebiegi oscyloskopowe sygnałów z czujników, sygnały sterowania) oraz szeregowych (narzędzia graficzne PID).
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Ogólne omówienie silnika 1,6 R9M typ 2 w odniesieniu do starszych jednostek CR grupy Renault Nissan (1.9 F9Q oraz 2.0 M9R)
2. Układ zasilania
a. Budowa układu zasilania R9M
b. Tryby pracy (generowanie momentu obrotowego, kontrola temperatury spalania, krzywa ciśnienia paliwa, sterowanie wtryskiem
c. Dane diagnostyczne (parametry układu zasilania, wykaz kodów usterek, procedury adaptacyjne i serwisowe)
d. Weryfikacja kodów poprzez testy czujników i elementów wykonawczych układu
(pompa, czujniki ciśnienia paliwa, wtryskiwacze, CKP/CMP itp…)
3. Układ dolotowy i EGR
a. Budowa układu z podwójnym układem EGR (niskiego i wysokiego ciśnienia)
b. System przepustnic silnika 1,6 R9M
c. Aktywny grill oraz sterownie kolektorem
d. Przepływomierz cyfrowy vs analogowy
e. Dane diagnostyczne (parametry układu, wykaz kodów usterek, procedury adaptacyjne i serwisowe)
f. Weryfikacja kodów poprzez testy czujników i elementów wykonawczych układu
(EGR, przepustnice, IMRC, MAF)
4. Układ wydechowy wyposażony w DPF oraz katalizator NOX/SOX
a. Układ DPF dla normy EURO 6 vs. EURO 5
b. Katalizator NOx/SOx
c. Dane diagnostyczne (parametry, wykaz kodów usterek, procedury adaptacyjne i serwisowe)
d. Weryfikacja wybranych kodów usterek poprzez testy elementów czujnikowych układu (czujnik różnicowy, czujniki temperatury spalin, czujniki ciśnienia)
5. Magistrala CAN układu napędowego
a. Sygnały układu napędowego przesyłane przez CAN – zależności
b. Przykłady kodów
c. Weryfikacja komunikacji i warstwy fizycznej
Zakres części praktycznej:
W ramach części praktycznej przewidziano wykonywanie przez uczestników szkolenia pomiarów sygnałów kluczowych komponentów układu dolotowego, zasilania oraz wydechowego z pomocą zaawansowanego oscyloskopu, oraz analizę kluczowych parametrów pracy jednostki napędowej systemu CR silnika 1,6 R9M udostępnionych przez ECU.